Tuesday, May 16, 2017

Kaksisataa suudelmaa päivässä

Kuraattori kokee taideteoksen ja tunneskaalan kuivin suin.

Valvojan tuoli on yleensä mukavasti patteria vasten, joten tuijotin Distant Kisses -näyttelyn vahtivuoroilla neljä tuntia vastapäiselle seinälle heijastettua videoteosta Suudelma. Siinä kymmenen vuotta sitten seurustelleet ihmiset rakentavat uudelleen ensirakkauden tunnetta ja luonnollinen tapa tähän on suudelma, joka toistuu teoksessa yhä uudestaan ja uudestaan. Ja uudestaan.

Aurinko ja huonot kuvausolosuhteet tekevät videoteoksen dokumentaatiosta vahinkotaidetta

Ensimmäinen reaktioni on oijoivoiettämitenihanaajasöpöä! Ja onhan se, kaksi ihmistä suutelee jotenkin niin kokeillen ja herkästi. Ihan nousee nuoruusmuistot mieleen. Myöhemmin keksityt nuoruusmuistot.

Sitten tulee vähän stalkkeri olo. Tässä minä istun pimeässä ja katson kun toiset pussailee. Tunteet kuohuvat kuvassa pinnan alla intiimissä tilanteessa, johon en kuulu, vaikka henkilöt välillä kääntyvätkin puoleeni kuin hyväksyntää hakien. Laskeskelen vuosisatoja viimeisimmästä omasta suudelmastani eikä vatsanpohjassa todellakaan lentele muita kuin kateellisia koiperhosia. Deprivaatio vahvistaa tirkistelijätunnetta hienoisella häpeän vivahteella. Välillä on pakko kääntää katse pois. Hetkeksi.

Eikö tuijotukseni häiritse niitä yhtään?


Lopulta teoksesta esiin kuoriutuu vivahde surumielisyyttä. Tarkemmin katsoessa näen kostuneet silmäkulmat, vaikken voikaan tietää, mikä tunne saa nesteen tiivistymään kyyneleiksi. Tiedän sen silti olevan totta.


- Mia Kivinen

Harriina Räinän ja Johannes Paahdon Distant Kisses -näyttely oli esillä Kallio Kunsthallessa 13.–30.4.2017. Suudelma-teoksen lisäksi näyttelyyn kuului Harriina Räinän excription-videoteos sekä Johannes Paahdon esitys Suudelma kolmessa osassa. Kivinen oli näyttelyn kuraattori.

Suudelman kuvasi Arja Kärkkäinen ja excriptionin Elisa Aaltonen. Suudelma on alunperin valmistettu Joel Nevesin ohjaamaan esitykseen RKKS/2, joka oli ensi-illassa Teatterikorkeakoulussa 2016.

No comments:

Post a Comment