Kuraattori kokee taideteoksen ja tunneskaalan
kuivin suin.
Valvojan tuoli on yleensä mukavasti patteria
vasten, joten tuijotin Distant Kisses -näyttelyn vahtivuoroilla neljä tuntia
vastapäiselle seinälle heijastettua videoteosta Suudelma. Siinä kymmenen vuotta
sitten seurustelleet ihmiset rakentavat uudelleen ensirakkauden tunnetta ja
luonnollinen tapa tähän on suudelma, joka toistuu teoksessa yhä uudestaan ja
uudestaan. Ja uudestaan.
Aurinko ja huonot kuvausolosuhteet tekevät videoteoksen dokumentaatiosta vahinkotaidetta |
Ensimmäinen reaktioni on
oijoivoiettämitenihanaajasöpöä! Ja onhan se, kaksi ihmistä suutelee jotenkin
niin kokeillen ja herkästi. Ihan nousee nuoruusmuistot mieleen. Myöhemmin
keksityt nuoruusmuistot.
Sitten tulee vähän stalkkeri olo. Tässä minä
istun pimeässä ja katson kun toiset pussailee. Tunteet kuohuvat kuvassa pinnan
alla intiimissä tilanteessa, johon en kuulu, vaikka henkilöt välillä kääntyvätkin
puoleeni kuin hyväksyntää hakien. Laskeskelen vuosisatoja viimeisimmästä omasta
suudelmastani eikä vatsanpohjassa todellakaan lentele muita kuin kateellisia koiperhosia.
Deprivaatio vahvistaa tirkistelijätunnetta hienoisella häpeän vivahteella.
Välillä on pakko kääntää katse pois. Hetkeksi.
Eikö tuijotukseni häiritse niitä yhtään?
Lopulta teoksesta esiin kuoriutuu vivahde
surumielisyyttä. Tarkemmin katsoessa näen kostuneet silmäkulmat, vaikken
voikaan tietää, mikä tunne saa nesteen tiivistymään kyyneleiksi. Tiedän sen silti olevan totta.
- Mia Kivinen
Harriina Räinän ja Johannes Paahdon Distant Kisses -näyttely oli esillä Kallio Kunsthallessa 13.–30.4.2017. Suudelma-teoksen lisäksi näyttelyyn kuului Harriina Räinän excription-videoteos sekä Johannes Paahdon esitys Suudelma kolmessa osassa. Kivinen oli näyttelyn kuraattori.
Suudelman kuvasi Arja Kärkkäinen ja excriptionin Elisa Aaltonen. Suudelma on alunperin valmistettu Joel Nevesin ohjaamaan esitykseen RKKS/2, joka oli ensi-illassa Teatterikorkeakoulussa 2016.
Suudelman kuvasi Arja Kärkkäinen ja excriptionin Elisa Aaltonen. Suudelma on alunperin valmistettu Joel Nevesin ohjaamaan esitykseen RKKS/2, joka oli ensi-illassa Teatterikorkeakoulussa 2016.
No comments:
Post a Comment